Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny Gå til hovedmeny

Praktisk informasjon til leietaker

Tilbake til forsiden
Leietaker
Leietaker
Informasjonen til deg som er leietaker i næringsbygg med målere og løsninger fra VENI Metering.

Leietaker i bygg med løsning fra VENI Metering

I bygget der du leier er det VENI Metering som håndterer måling, fordeling og fakturering av strøm på vegne av gårdeier. Som leietaker får du detaljert innsikt i ditt eget strømforbruk. Samtidig har gårdeier full oversikt over det samlede forbruket i bygget.

Min Side

Min Side er kundeportalen for leietakere. Her får du oversikt over forbruket ditt og fakturaer. Ved første pålogging, må du velge «Registrer bruker» og deretter fylle inn: kundenummer, ønsket pin kode (4 siffer), brukernavn (e-post) og passord.

Bestilling av strømabonnement

Strømmålere og AMS-målere fra VENI Metering

Flytter du inn i et næringsbygg med strømmålere fra VENI Metering? Vi hjelper deg med bestilling og innmelding til nettselskap, samt gir deg nødvendig informasjon om ditt anlegg. Har du allerede informasjon om ditt anlegg, kan du registrere deg som kunde her.

Dersom du har en AMS-måler fra VENI Metering, er måleren registrert i Elhub slik at du kan velge strømleverandør. Du må selv kontakte ønsket strømleverandør. Dersom du ønsker strømavtale med VENI Metering, ta kontakt med oss på 32 24 22 30 eller send en 

VENI Metering tilbyr spotprisavtale som følger strømprisen time for time. Ingen bindingstid eller bruddgebyr. Velger du spotprisavtale fra VENI Metering får du strøm og nettleie samlet på en faktura. Send bestilling på e-post.

Opprinnelsesgarantier

VENI Metering tilbyr miljøvennlig strøm med to typer opprinnelsesgarantier: karbonfri strøm, som delvis inneholder kjernekraft, og 100% fornybar strøm, ofte kalt grønn energi. Vi utsteder dokumentasjon til våre strømkunder som viser hvilken miks av opprinnelsesgarantier som er kjøpt inn for ditt strømforbruk, og du kan få bevis på hvordan du har redusert ditt årlige miljøavtrykk.

Flytte ut av lokalene

Skal du endre lokaler eller flytte ut av bygget, må du kontakte byggets forvalter eller VENI Meterings kundeservice for å sikre at kundeforholdet blir endret eller avsluttet. Utflytting må meldes i forkant. Send en henvendelse til eller bruk det elektroniske skjemaet via Min Side.

Behøver du mer hjelp? Ofte stilte spørsmål

Avtale

Hva er mitt forbruk?

  Ditt forbruk finner du på «Min side» eller på fakturaen.  

Hvordan foregår måleravlesning?

VENI Metering har installert en separat måler som leser forbruket på dine lokaler. Dette lar deg overvåke ditt forbruk samtidig som det gir oversikt for eiendomsforvalteren. Din måler har et serienummer kalt et målernummer.

Hva er min nettleietariff?

VENI Metering fakturerer etter samme nettleietariff som lokal netteier. Dersom du ønsker å vite mer om din nettariff, ta kontakt med din lokale netteier.  

Hva er nettleie forbruksavgift?

 Nettleie forbruksavgift er en avgift som netteier krever inn på vegne av staten.  

Hva er Elhub?

Elhub er den norske kraftbransjens sentrale løsning for distribusjon av måleverdier og behandling av markedsprosesser. På deres nettsider finner du informasjon og funksjoner for sluttbruker og nettselskap i Norge. VENI Metering er integrert i Elhub, noe som gjør det mulig å fritt velge kraftleverandør. Se elhub.no.

Jeg får i dag både nett og kraft fra VENI Metering. Har jeg mulighet for annen kraftleverandør?

Hvis ikke din eiendomsforvalter har tegnet en fellesavtale for hele bygget kan du selv avtale med en ekstern kraftleverandør om kraftleveranse til din måler. Du må da oppgi målepunktID, kundenavn, adresse og organisasjonsnummer /fødselsnummer.  

Hva er El-sertifikat?

Ordningen er norsk – svensk og er til for å gi støtte til utbygging av ytterligere fornybar energi. El-sertifikatet utstedes til kraftprodusenter som produserer fornybar energi, og de kan omsette el-sertifikatene på kraftbørsen. Det er NVE som forvalter ordningen i Norge og kraftleverandørene er pålagt å kjøpe inn el-sertifikater på vegne av sluttbruker og viderefakturerer dette via strømregningen. For mer informasjon se NVE

Redusert el-avgift

Din bedrift kan ha krav på redusert el-avgift. For å få redusert sats eller fritak for avgiften må man oppfylle bestemte kriterier som må dokumenteres overfor nettselskapet. Kunden er ansvarlig for å dokumentere riktige og nødvendige opplysninger. Les mer på Skatteetaten § 3-12

Stengegebyr og gjenåpningsgebyr

Ved stenging og senere gjenåpning av anlegg som er stengt på grunn av manglende betaling, påløper stenge- og gjenåpningsgebyr.  

Faktura

Hvor ofte får jeg faktura fra VENI Metering?

VENI Metering sender faktura månedlig etterskuddsvis.  

Hvorfor får jeg to fakturaer for samme måler?

Du får en faktura fra din kraftleverandør for selve kraften og en faktura fra VENI Metering for nettleien.

Må jeg bruke KIDnr på innbetalingen til VENI Metering?

Ja. Det er svært viktig at du bruker riktig KID på betalingen, slik at betalingen går inn på ditt abonnement. Har du flere enn ett abonnement, vil det ikke være mulig å bruke samme KID på innbetalingene.

Hva betyr diversebeløp, fakturagebyr, purregebyr og forsinkelsesrenter på min nettfaktura?

Diversebeløp på fakturaen du mottar kan f.eks være fakturagebyr, forsinkelsesrente eller purregebyr. Om du mottar papirfaktura, påløper det fakturagebyr. Om vi må sende ut et skriftlig inkassovarsel grunnet for sen betaling, vil det påløpe et purregebyr som faktureres på neste faktura. Hvis du ikke betaler en faktura innen forfall, vil det påløpe en forsinkelsesrente. Forsinkelsesrenten vil komme på neste faktura.  

Kan jeg motta elektronisk faktura fra VENI Metering?

 Ja, vi tilbyr elektronisk faktura i EHF-format eller per e-post som en PDF-fil.

Kan jeg velge avtalegiro fra VENI Metering?

VENI Metering tilbyr avtalegiro, dette kan du ordne i din nettbank. Ta kontakt med din bank dersom du trenger mer informasjon.  

Kundeservice

Vår kundeservice hjelper deg gjerne